A zene szeretete a fontos
Jelen sorok írójaként beismerem, nem szívem csücske a rap, amit beszélgetőpartnereim előtt sem titkoltam egy percig sem. Így megvallva, számos sztereotípia élt bennem a stílus képviselőivel kapcsolatban: csuklyás huligánok, magamutogató fenegyerekek, akik hazánk Bronxában, a nyóckerben puffogtatnak üres közhelyeket soha meg nem történt balhékról, soha meg nem szerzett csajokról, soha meg nem élt létbizonytalanságról. Szóval polgárpukkasztó műmájerek sok-sok rizsával. Egy paksi vonatkozású videóklip kapcsán mégis felfigyeltem erre a szcénára és úgy döntöttem, fordítok arra energiát, hogy előítéleteim vagy megerősítést nyerjenek, vagy ledöntsem azokat. Én lepődtem meg a legjobban, hogy az utóbbi történt. Paks hamar felkerült a raptérképre, mondja Édl Péter – a rajongók számára és bennfentes körökben csak Jedi -, aki úgynevezett elsőgenerációs rapper, a hazai hip-hop születésének részese és szemtanúja. A kilencvenes évek elején magyar rap még alig létezett, az amerikai is épp, hogy csak elkezdett beszivárogni a határokon. A magyar underground rapegyüttesek egyik korai hírnöke, a paksi Trogaz már ekkor mozgolódni kezdett. Az 1998-as Fila Rap Jam elnevezésű tehetségkutatón a Mindenhol jobb című számukkal elsők lettek és a közönségdíjat is elnyerték. Nem sokkal később egy harmadik tag szegődött melléjük, a szintén paksi Norba, vagyis Asztalos Norbert, így született a Dózis nevű formáció, amely a negyedik, egyben utolsó Fila Rap Jam-en (1999) a negyedik helyen végzett. Péter minden lemezen közreműködött egy-egy számban, azokat írta és rappelte el, de a zene jobban vonzotta, így dj lett. Mixeket készít, közös lemezt is adtak ki tavaly nyáron Stiglincz Ferenccel, azaz Rawmatikkal Mulatós Mixtép címen.
A fiatal paksi tehetség nevét nem olyan régóta ismerheti a szakma, de legutóbbi produceri albuma (ÜtemRAWság) a kritikusok szerint igen ütős lett. Hazai és nemzetközi mc-ket is meghívott lemezére: ez sorban a második, folytatása a napokban jelenhet meg, amit a szerző becenevével fémjelzett honlapról lehet megrendelni. A hetvenperces korongon szereplő Adj Király Katonát című szám videóklipjének jelenetei az atomerőmű Karbantartó- és Gyakorlóközpontjában készültek. Ferenc saját zenéket, harmóniákat komponál, egy-egy hang, vagy hangszer köré építkezik, újrahasználja, díszíti azt, majd épít rá egy dobalapot és a többi hangszert is belekomponálja. Különlegessége abban is rejlik, hogy az összerakott zenei alapokat akár a koncert alatt élőben újrakomponálja. Elárulták, házi stúdióban dolgoznak, mert a stúdiófelvételek egyébként megfizethetetlenek. – Tíz év kellett a rendes technika összerakásához, egy jó autó ára már benne van és nem kevés nélkülözés kellett hozzá, vallotta meg őszintén Péter, aki firtatva civil állását – ugyanis kizárólag hip-hopból megélni nem lehet – csak annyit felel, mit számít, jó munkásemberek vagyunk. – A baj ott van, hogy már a rajongók sem a régiek, teszi hozzá Ferenc. Régen száz kilométereket utazott a közönség egy-egy banda, buli miatt, most még a helyben szervezett koncertekre sem mennek el, nem fizetnek belépőt, nem vásárolnak lemezt.
Az internetről mindent letöltenek, nem tisztelik meg az előadót azzal, hogy befektetnek, amiből ő fejleszteni tudna, magyarázza. – Pedig rengeteg pénzbe kerül a lemezkiadás, borítótervezés, minden, ami ezzel jár, de a zene szeretete miatt csináljuk, csak ez számít – szögezi le Jedi. Már a tehetségkutatók sem indítanak el komoly karriert, mert értéktelenné, futószalagszerűvé váltak. Egy komolyabb csapat három, négyévente adott ki lemezt, most pedig sorban érkeznek az albumok. A hallgatóság sem gondolkozik a szövegen, hamar megemészti, úgy, mint a gyorskaját, teszi hozzá Rawmatik. – A műfaj hitelessége csakis attól függ, hogy milyen szituációkat él meg az előadó nap mint nap és azokat mennyire ábrázolja valósághűen, emelte ki Norba, aki nem csupán részese volt a hazai rap ébredésének, ma már országos ismertségnek örvend. – Pakshoz köt minden gyerekkori élmény, onnan származnak a legjobb barátságok, szívesen járunk le lazítani egy-egy hétvégére a fővárosi káoszból – magyarázza, miért szerepel gyakran klipjei helyszínéül az atomváros. Az előtte szólókhoz csatlakozva megerősíti, rapből csak nagyon kevesen élnek ebben az országban. – Nekem a zene sosem lesz főállás, mivel a kenyérkereső kényszer izzadtságszagúvá teszi mindazt, ami nekem szerelem – mondja. A hazai underground hiphop oszlopos tagja több korongot is adott már ki, a stílusnak megfelelő ruházati boltot nyitott, és zenéjében is szívesen nyújt újat: Agykontroll című nagylemezén például a széles körben ismert Molnár Ferenc „Caramel” Fonogram-díjas, Megasztár felfedezettel is van közös produkciója.
Albumai az egyik legkomolyabb hazai underground hip-hop kiadó, a Kriminal Beats listáját gazdagítják, amelynek nem régóta tagja Rawmatik is. Ahhoz, hogy a műfaj szerelmesei azzal foglalkozhassanak, amit szeretnek, összefogás kell, vallja Ferenc és Péter. Az pedig működik, és nem csupán a rapperek között: Rawmatik a szintén paksi Hesz-Ulbert páros dalánál is közreműködött nemrégiben. Hesz Ádám és Ulbert Ferenc újabb szerzeménnyel, a How could I című dallal rukkolt elő, amelynek már a videoklipje is elkészült. A nótát sugározza a TV Music Chanel és az MR 2 Petőfi Rádió. A zenészpáros szívesen ötvöz dalaiban különböző stílusokat, igazi zenei szubkultúrát teremtve, amiben a rap a jövőben is helyet kap.